Παρασκευή 16 Ιανουαρίου 2009

Χαιρετισμούς στον Κουμπάρο!


...ας πάρουμε μια γεύση από το σχετικό ρεπορτάζ, έτσι όπως παρατίθεται στα σημερινά «ΝΕΑ», συντεταγμένο από τον φίλο Λουκά Δημάκα:

Σε πρωτοφανή κίνηση προχώρησε χθες η Άγκυρα στέλνοντας φρεγάτα της μεταξύ Σουνίου και Κέας, διευρύνοντας έτσι κατά πολύ το μέτωπο των προκλήσεών της, αφού έφτασε μια ανάσα από τον Πειραιά!
Η νέα πρόκληση της Τουρκίας, που παρόμοιά της δεν έχει καταγραφεί στις σχέσεις των δύο χωρών όσον αφορά τις ναυτικές δραστηριότητες, έρχεται να προστεθεί στο σερί επικίνδυνων κινήσεών της κυρίως στον εναέριο χώρο των Βορείων Δωδεκανήσων το τελευταίο διάστημα. Το νέο επεισόδιο στις ελληνοτουρκικές σχέσεις προκάλεσε πρόσθετο προβληματισμό στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας για το τι πραγματικά επιδιώκει η Άγκυρα με τη συμπεριφορά της και ποιο θα είναι το επόμενο βήμα στην πορεία κλιμάκωσης που ακολουθεί.
Το πρώτο σήμα εγρήγορσης στο Κέντρο Επιχειρήσεων του ελληνικού «Πενταγώνου» δόθηκε γύρω στις 8 το πρωί χθες, όταν η τουρκική φρεγάτα «Τurgutreis» αποκόπηκε από ομάδα 3-4 πολεμικών που εκτελούσαν προγραμματισμένη άσκηση στο Βόρειο Αιγαίο και κατευθύνθηκε νοτιοδυτικά.
Ο κόκκινος συναγερμός σήμανε στις 9 π.μ. όταν η τουρκική φρεγάτα άρχισε να μπαίνει στα Στενά του Καφηρέα (Κάβο Ντόρο) μεταξύ Εύβοιας και Άνδρου. Παρότι οι κινήσεις της μέχρι εκείνη την ώρα ήταν σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες της αβλαβούς διέλευσης (σταθερή πορεία και ταχύτητα, με σκοπό τη μετάβαση από ανοιχτή θάλασσα σε άλλη ανοιχτή θάλασσα), το ΓΕΕΘΑ έδωσε εντολή στη φρεγάτα «Μπουμπουλίνα» να την παρακολουθεί στενά, ενώ το ίδιο γινόταν και από κοντινά παρατηρητήρια. Η φρεγάτα συνέχισε τη διαδικασία της αβλαβούς διέλευσης για αρκετή ώρα με κατεύθυνση πλέον τα στενά μεταξύ του Σουνίου και της Κέας (Τζιας).
Στη μία μετά το μεσημέρι η «Τurgutreis» είχε φθάσει δυτικά της Κέας (4 μίλια από τις ακτές του νησιού) και νοτίως του Σουνίου (περίπου 5 μίλια από τις ακτές).
Σε εκείνο το σημείο -και σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε το ΓΕΕΘΑ- έγινε η παραβίαση των κανόνων του Διεθνούς Δικαίου περί αβλαβούς διέλευσης πλοίου από τα χωρικά ύδατα μιας χώρας. Η τουρκική φρεγάτα έκανε πλήρη αναστροφή πορείας και άρχισε να πραγματοποιεί αντίστροφη διαδρομή- πέρασε τελικά ξανά τα στενά του Καφηρέα γύρω στις 5 μ.μ.!
Για να γίνει αντιληπτό το νομικό μέρος της πρόκλησης πρέπει να αναφερθεί ότι η φρεγάτα μπορούσε να πραγματοποιήσει τη διαδρομή μέχρι το σημείο που ανέστρεψε και να συνέχιζε- πάντα με σταθερή πορεία και ταχύτητα- μέχρι π.χ. τη Λιβύη. Η παραβίαση των διεθνών κανόνων έγκειται στο ότι άλλαξε πορεία με αποτέλεσμα η κίνησή της να αποτελεί περιπλάνηση εντός των χωρικών υδάτων άλλης χώρας, δηλαδή παρατεταμένη παραβίαση των θαλάσσιων συνόρων, που στη συγκεκριμένη περίπτωση διήρκεσε οκτώ ώρες!

Μετά το ρεπορτάζ του Λουκά, αξίζει ίσως να προσθέσω και τα δικά μου «θαυμαστικά (!)».
Kάθε πλοίο, ακόμη και πολεμικό, έχει τη δυνατότητα να πλεύσει όπου θέλει εφόσον ακολουθεί τους κανόνες της αβλαβούς διέλευσης.
Οι κανόνες που καθορίζουν τον όρο «αβλαβή διέλευση» είναι:
- H διέλευση πρέπει να είναι συνεχής και ταχεία, εκτός από την περίπτωση βλάβης ή περιπτώσεις ανωτέρας βίας. Δεν επιτρέπεται η άσκοπη, έστω και για λόγους αναψυχής, περιπλάνηση, εκτός και αν αυτή συνδυάζεται με πορεία προς ή αναχώρηση από εσωτερικά ύδατα που είναι τα ύδατα των λιμανιών. (Προφανώς, τον κανόνα αυτόν παραβίασε το τουρκικό πολεμικό, πηγαίνοντας, χάριν αναψυχής, να δει αν το σπίτι του πρωθυπουργού στη Ραφήνα βρίσκεται στη θέση του!)
- Για τα υποβρύχια και άλλα σκάφη που μπορούν να κινηθούν σε κατάδυση πρέπει να βρίσκονται σε ανάδυση. (Υπήρχε ή όχι και υποβρύχιο στην ίδια περιοχή ΣΕ ΚΑΤΑΔΥΣΗ; και (!))

Ο όρος «αβλαβής διέλευση» αίρεται αυτόματα όταν:
- Yπάρξει απειλή από το συγκεκριμένο πλοίο. (υπάρχει ζήτημα όταν κατά την αβλαβή διέλευση το πλοίο δεν ανταποκρίνεται σε μηνύματα του παράκτιου κράτους!)
- Ξεκινήσουν ασκήσεις ή γυμνάσια στο πλοίο. Γίνουν ενέργειες που θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν προπαγανδιστικές. (Έγιναν ή δεν έγιναν γυμνάσια, τι μορφής και ποίος θα το βεβαιώσει!)
- Οταν αρχίσουν απογειώσεις ή προσγειώσεις ελικοπτέρων ή αεροσκαφών.
- Aν το πλοίο προκαλέσει ρύπανση της θαλάσσιας περιοχής. Aν το πλοίο κάνει υδρογραφικές έρευνες ή άλλης μορφής έρευνα.
- Aν με κάποια συστήματα παρεμβάλει σε συστήματα επικοινωνίας ή σε εγκαταστάσεις του παράκτιου κράτους.

Με λίγα λόγια η παραβίαση των κανόνων αβλαβούς διέλευσης συνιστά προσβολή της κυριαρχίας του παράκτιου κράτους – εκτός αν η «επίσκεψη» ήταν πράξη φιλοφρόνησης κουμπάρου προς κουμπάρο!
Η επί 8ωρο παραβίαση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στη θαλάσσια μάλιστα περιοχή που περιβρέχει την πρωτεύουσα, δίχως αντίδραση από την ελληνική πλευρά και μάλιστα σε μία περίοδο που είναι εμφανής η έντονη διάθεση της γείτονος για μεταβολή του Status Quo στο Αιγαίο, συνιστά … (δεν θέλω να συνεχίσω, ο Καραμανλής έχει χάσει το μπούσουλα!)
Αυτό που θέλω να επισημάνω είναι ότι τις επόμενες ώρες αναμένω ακόμη χειρότερα επεισόδια. Όταν την απειλή και την προσβολή την ερμηνεύεις ως «παρενόχληση» θα πρέπει να περιμένεις την μεγέθυνση της προσβολής σε σημείο εξευτελισμού.
Αυτό, όμως, έχει τεράστιες επιπτώσεις στην διαπραγμάτευση της εθνικής-κρατικής ταυτότητας της Ελλάδας στο διεθνές σύστημα και εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους με την έννοια της διάρρηξης του πλαισίου ασφαλείας στην περιοχή.
Και μη χειρότερα!
.

Δεν υπάρχουν σχόλια: